Skip to main content

Suomennos Alex Heathin artikkelista

https://www.theverge.com/command-line-newsletter/652191/ftc-meta-antitrust-trial-instagram-whatsapp-network-effects

Vietin kolme päivää Washington D.C.:n oikeussalissa seuraamassa Mark Zuckerbergin todistusta FTC:n pyrkiessä purkamaan Metan Instagram- ja WhatsApp-hankinnat väittäen niiden olevan kilpailua rajoittavia. Zuckerbergia haastettiin todisteilla, joiden mukaan hän halusi ”neutraloida” kilpailijoita. Kuitenkin huomasin, että FTC ei täysin ymmärrä sosiaalisen median toimintaa.​

FTC määrittelee markkinan, jossa Meta väitetysti hallitsee, nimellä ”henkilökohtaiset sosiaalisen verkostoitumisen palvelut”. Tähän kategoriaan kuuluvat sovellukset, jotka mahdollistavat pääasiassa ystävien ja perheen välisen jakamisen, mutta jostain syystä yksityisviestisovellukset on jätetty ulkopuolelle. Hallitus väittää, että Metan ainoat kilpailijat tällä markkinalla ovat Snapchat ja MeWe, tuntematon lohkoketjuun perustuva sosiaalinen verkosto, jolla on väitetysti 20 miljoonaa käyttäjää. Tämä määritelmä antaa Metalle de facto laillisen monopolin Yhdysvalloissa 80 prosentin markkinaosuudella.

FTC:n pääasianajaja Daniel Matheson ei kysynyt Zuckerbergilta MeWestä kertaakaan noin 13 tunnin todistuksen aikana. Kun Metan pääasianajaja Mark Hansen lopulta kysyi asiasta, Zuckerberg todisti, ettei ollut kuullut MeWestä ennen hallituksen oikeusjuttua.

Ymmärrän, että markkinan määrittely tällaisessa kilpailuoikeudellisessa tapauksessa on haastavaa, ja tuomari James Boasberg saattaa lopulta hylätä FTC:n määritelmän (tai Metan paljon laajemman) ja käyttää omaansa. Googlen hävittyä mainosteknologian monopolitapauksensa tällä viikolla on huomionarvoista, että tuomarit ovat äskettäin kahdesti päättäneet hallituksen hyväksi suurten teknologiayritysten kilpailuoikeudellisissa oikeudenkäynneissä.

FTC:n oikeusjuttu ei kuitenkaan puutu Metan vallan todelliseen lähteeseen tai edes sen todelliseen toimintamarkkinaan. Jos hallitus ottaisi tarkasti huomioon kaikki kilpailijat, joita Meta pitää kilpailijoinaan – kuten TikTok, YouTube, iMessage, X, Telegram jne. – ei olisi mitenkään mahdollista väittää, että Metalla on monopoliasema Yhdysvalloissa. Kuluttajakäyttäytyminen viittaa vahvasti siihen, että tämä laajempi markkina on todellisuutta; Meta esitti oikeudenkäynnissä sisäistä dataa, joka osoitti Facebookin ja Instagramin liikenteen kasvaneen, kun TikTok oli lyhyesti poissa käytöstä Yhdysvalloissa aiemmin tänä vuonna.

Keskittyessään yli vuosikymmenen takaisiin yritysostoihin markkinalla, joka on sen jälkeen muuttunut radikaalisti, FTC jättää suurelta osin huomiotta sen, mihin Metan liiketoiminta perustuu: verkostovaikutuksiin. Mitä enemmän ihmisiä on sosiaalisessa verkostossa, sitä vaikeampaa on syrjäyttää sitä. Oikeusjuttu mainitsee tämän vallan lähteenä, mutta se ei ole tapauksen keskiössä.

Kerta toisensa jälkeen Zuckerberg on hyödyntänyt verkostovaikutuksia kasvattaakseen imperiumiaan. Hän teki sen Facebookilla kasvattaakseen Instagramia. Vuorostaan näiden sovellusten infrastruktuuria on käytetty WhatsAppin skaalaamiseen, jolla on nyt lähes 3 miljardia käyttäjää. Hän tekee sen uudelleen käyttämällä Instagramia Threads-sovelluksen kasvattamiseen ja integroimalla Llama-tekoälyominaisuuksia kaikkiin sovelluksiinsa.

”Jos jokin sovellus kasvaa riittävän suureksi, sillä on mahdollisuus laajentua ja tehdä erilaisia asioita”, Zuckerberg sanoi todistajanaitiossa. Tämä voi itsessään olla kilpailuoikeudellinen ongelma – esimerkiksi Googlea on syytetty siitä, että se käyttää valtaansa yhdellä markkinalla edistääkseen tuotteitaan toisella markkinalla – mutta se on kestävä vallan lähde, jota pelkkä yhtiön pilkkominen ei ratkaise.

Toki Instagramin ja WhatsAppin erottaminen eri yhtiöiksi voisi luoda uusia lyhyen aikavälin kilpailijoita. Mutta jotta kilpailu säilyisi pitkällä aikavälillä, olisi annettava ihmisille mahdollisuus siirtää profiilinsa ja mahdollisesti jopa ystävälistansa muihin palveluihin. Tällaisen toteuttaminen on yksityisyyden ja sääntelyn kannalta painajaismaista, mutta on kiistatonta, että ihmiset haluavat tämän tason hallintaa – katsokaa vain innostusta Blueskyn ja ActivityPubin ympärillä, joista jälkimmäiseen Meta on liittänyt Threads-sovelluksensa.

FTC:n ja Metan oikeudenkäynti on vasta alussa ja saattaa vielä paljastaa raskauttavia todisteita, jotka osoittavat, että yhtiö on hajotettava. Tähän mennessä hallitus näyttää kuitenkin menevän asian ohi.