Skip to main content

Google kohtaa historiansa vakavimmat kilpailuoikeudelliset haasteet, kun Yhdysvaltain oikeusministeriö (DOJ) pyrkii hajottamaan yhtiön hakukone- ja mainosteknologiatoiminnot. Viime vuonna liittovaltion tuomari totesi Googlen ylläpitäneen laitonta monopolia hakukonemarkkinoilla, ja hiljattain toinen tuomari katsoi yhtiön hallinneen myös mainosteknologiamarkkinoita laittomasti.

18.4 Washingtonissa alkoi kolmen viikon oikeudenkäynti, jossa käsitellään mahdollisia seuraamuksia hakukonemonopolin purkamiseksi. DOJ ehdottaa muun muassa, että Google myisi Chrome-selaimensa, jakaisi hakudatansa kilpailijoille, lopettaisi yksinoikeussopimukset laitevalmistajien kanssa ja ilmoittaisi tulevista tekoälyinvestoinneistaan viranomaisille.

Google aikoo valittaa molemmista päätöksistä, mutta ei voi tehdä sitä ennen kuin seuraamusoikeudenkäynnit on käyty. Yhtiö on aiemmin puolustanut toimintaansa väittäen, että sen tuotteet ovat suosittuja niiden laadun vuoksi. Nyt se joutuu perustelemaan, miksi ehdotetut rajoitukset olisivat haitallisia kuluttajille ja innovaatiolle.

Mainosteknologiaan liittyvässä erillisessä oikeudenkäynnissä DOJ saattaa vaatia Googlen mainospalveluiden, kuten DFP:n ja AdX:n, erottamista yhtiöstä. Tämä voisi elvyttää kilpailua digitaalisessa mainonnassa ja vahvistaa avoimen verkon toimintaedellytyksiä.​

Tuomarit voivat antaa päätöksensä vielä tänä vuonna, mutta mahdolliset muutokset voivat viivästyä valitusten vuoksi. Tapaus muistuttaa 1990-luvun Microsoftin kilpailuoikeudellista haastetta, joka johti merkittäviin muutoksiin teknologiamarkkinoilla ja loi tilaa uusille toimijoille, kuten Googlelle.​

Lähteet:

https://www.theverge.com/policy/652170/google-search-ad-tech-remedies-antitrust-chrome-breakup

https://www.devdiscourse.com/article/technology/3350025-googles-antitrust-struggle-breaking-the-ad-tech-monopoly