was successfully added to your cart.

Kaikki irti Google Analyticsista – Osa 1

By toukokuu 19, 2016Ei kategoriaa

Google Analytics – mikä se on?

Muistatteko 90-luvulla muodissa olleet kotisivujen kävijälaskurit, jotka kertoivat, montako vierailijaa kotisivuilla on ollut? Sivustoliikenteen seuraaminen ja analysointi on tänä päivänä yhä tärkeämpää. Kävijälaskurit kannattaa kuitenkin tällä vuosikymmenellä unohtaa (eihän teidän kotisivuillanne vain enää ole sellaista?) ja ottaa käyttöön Google Analytics. Google Analytics on ilmainen työkalu verkkosivuston kävijäseurantaan.

Google Analyticsin yleiskatsauksesta näkee yhdellä vilkaisulla yhteenvedon sivuston liikenteestä.

Google Analyticsin yleiskatsauksesta näkee yhdellä vilkaisulla yhteenvedon sivuston liikenteestä valittuna ajanjaksona.

Miksi sivustoliikennettä pitäisi seurata?

Google Analytics on paljon enemmän kuin pelkkä kävijälaskuri. Voit saada arvokasta tietoa siitä, miten käyttäjät löytävät sivustosi ja keitä he ovat. Näet hallintapaneelista, missä maassa ja kaupungissa käyttäjäsi sijaitsevat, mitä selainta ja laitetta he käyttävät ja jopa sen, ovatko he ostoaikeissa vai eivät!

Hankinta ja käyttäytyminen

Tulevatko käyttäjät sivustollesi hakukoneiden, linkkien, maksettujen mainosten tai ehkä sosiaalisen median kautta? Mitä hakutermejä he käyttävät ja millainen sijoituksesi kyseisten hakusanojen osalta on kilpailijoihisi verrattuna? Miten suuri osa on uusia ja toisaalta palaavia eli jo sitoutettuja kävijöitä?

Täyttyvätkö käyttäjiesi odotukset?

Pelkkä kävijöiden haaliminen ei ole tarpeeksi – varsinkin, jos kyse on maksullisesta mainoskampanjasta esimerkiksi Google AdWordsissa. Mainoseuroja ei kannata roiskia ympäriinsä, vaan kohdistaa mainokset juuri oikealle kohdeyleisölle. Google Analyticsin avulla voit seurata, miten hyvin käyttäjiesi odotukset täyttyvät. Jos myyt esimerkiksi riippumattoja taloudelliseen hintaan ja käyttäjä päätyy sivustollesi kirjoitettuaan hakukoneeseen ”taloudellisesti riippumaton”, hän todennäköisesti pettyy ja poistuu sivustoltasi välittömästi. Voit seurata näitä välittömiä poistumisia (käyttäjä poistuu ilman, että käy millään muulla sivustosi sivulla) Google Analyticsin hallintapaneelissa.

Välitön poistuminen ei ole automaattisesti huono asia – joskus kyse on vain siitä, että käyttäjä löytää heti kaipaamansa sisällön ja poistuu sitten sivustolta. Tällaista sisältöä saattaa olla esimerkiksi sivustolle lisätty uusi artikkeli tai yhteystietosivu. Laskeutumissivulla (jossa on vain yksi sivu) kaikki käynnit johtavat väistämättä välittömään poistumiseen.

Kävijän kulku -välilehdellä voit seurata, mitä reittejä sivustosi käyttäjät kulkevat.

Kävijän kulku -välilehdellä voit seurata, mitä reittejä sivustosi käyttäjät kulkevat.

Löydä sivuston pullonkaulat

Voit seurata Google Analyticsin avulla käyttäjien kulkua sivustolla aina saapumissivusta poistumissivuun saakka. Visuaalisen kaavion avulla on helppo nähdä vierailtujen sivujen määrä ja järjestys. Sen avulla voi myös löytää sivuston käytettävyyteen liittyviä ongelmakohtia. Aiheuttaako jokin tietty sivu usein käyttäjän poistumisen sivustolta ja mitä asian eteen voisi tehdä?

Tapahtumien avulla Google Analyticsissa voi seurata, mitä toimia käyttäjät tekevät sivustolla.

Tapahtumien avulla Google Analyticsissa voi seurata, mitä toimia käyttäjät tekevät sivustolla.

Seuraa tapahtumia Google Analyticsissa

Oletko miettinyt, mahtaako kukaan koskaan ladata sivustollasi olevia esitteitä tai klikata puhelupainiketta älypuhelimellaan? Voit seurata näitäkin käyttäjien toimia Google Aalyticsissa! Tapahtumat voi luokitella ja nimetä haluamallaan tavalla. Esimerkiksi puhelinsoitto ja yhteydenottolomakkeen lähettäminen voitaisiin luokitella ”Yhteydenotto”-luokkaan kuuluviksi. Esitteen lataus voisi kuulua luokkaan ”Lataukset”.

Tavoitteiden määrittäminen

Google Analyticsista voi ottaa vielä enemmän irti määrittelemällä sivustolle yhden tai useampia tavoitteita. Tavoite voi olla esimerkiksi tapahtuma (ks. edellä), jollekin tietylle sivulle (esim. yhteystiedot) siirtyminen tai myyty tuote. Tavoitteelle voi halutessaan määrittää myös arvon – minkä arvoinen esimerkiksi toteutunut yhteydenotto on yrityksellesi? Kun tavoite on määritelty, voit seurata Google Analyticsin hallintapaneelissa esimerkiksi sitä, miten usein eri saapumistavat johtavat tavoitteen toteutumiseen.

Miten saan Google Analyticsin käyttööni?

Google Analyticsin käyttöönottoa varten yrityksellä täytyy olla oma Google-tili. Analytics-tilin alle lisätään ne verkkosivustot, joita haluat seurata. Tämän jälkeen seurattavan sivuston lähdekoodiin lisätään yksilöllinen seurantakoodi. Tiedot alkavat näkyä hallintapaneelissa noin vuorokauden kuluttua. Seuraavassa artikkelisarjan osassa käsitellään tarkemmin Google Analyticsin käyttöönottoa ja kerätyn datan järjestämistä näkymien ja suodattimien avulla.

Leave a Reply